"…ילד חושב לא פחות מן המבוגרים. לא בצורה דלה יותר או רעה יותר- הוא חושב אחרת. בחשיבה שלנו התמונות הן דהויות וממורטות, והרגשות עמומים, מאובקים. הילד חושב ברגש ולא באינטלקט, לכן כל כך קשה להגיע להבנה איתם. לכן אין אמנות קשה יותר מאמנות הדיבור אליהם…"
( קורצ'אק, איך לאהוב ילד, 1914)
פנימיית הבית לילד לקחה על עצמה לפעול על פי עקרון הדיאלוג החינוכי אשר מכיר בחשיבות השיח המושתת על יחסי כבוד ואמון. ילדי הפנימיות אשר סובלים מפגיעה ראשונית באיכות יחסי האובייקט והפנמת הדמויות ההוריות כשומרות ומגנות, מתקשים באופן טבעי ליישב את הסתירה הפנימית המתחוללת נוכח הרצון של הפנימייה להרעיף עליהם טוב. זאת כנגד הזיכרון הטראומטי של הפגיעה בהם. כחצר טיפולית אשר מתמודדת עם ילדים מורכבים ומשפחות רב בעיתיות הרצף הרעיוני בין חינוך וטיפול הוא קו מנחה משמעותי. השיח המקצועי מתקיים בין כל הגורמים הקשורים בילד, שתפקידיו הם להוציא מן הכוח אל הפועל את ייחודו של הילד, כוחותיו, אישיותו ושאיפותיו הכמוסות לכדי הצלחה. הפנימייה הינה מרחב חיים, מעטפת טיפולית ומיכל להשלכות של הילדים והצוות. התפיסה הטיפולית שלנו מכוונת להבנת התהליכים הנפשיים ולפענח דרכם את הצרכים הייחודיים של כל ילד.
אנו פועלים בצוות טיפולי גדול ומגוון. לכל קבוצת גיל עובד/ת סוציאלי/ת האחראים להובלת התוכנית האישית שנבנית ועל החשיבה לגביו, הן ברמה הטיפולית והן ברמה המערכתית תוך שמירה על קשר אדוק עם ההורים ושירותי הרווחה בקהילה השולחת.
עוד בצוות הטיפולי פסיכיאטרית, פסיכולוג, מטפלת באמצעות בעלי חיים. מטפלת באמצעות אומניות לחימה, פסיכותרפיה גופנית, סטודנטים לעבודה סוציאלית, ולטיפול באומנות וחונכים ממקצועות טיפוליים. כל הצוות מודרך באופן פרטני וקבוצתי על העבודה.
העבודה הטיפולית שלנו עם הורי הילדים הינה בראש סדר העדיפויות. הצלחה של ילד ביציאה לפנימייה תלויה לא מעט ביחס של ההורים "למקום מגוריו החדש" של הילד. ההורים מתקבלים אצלנו בדלת פתוחה, מוזמנים לכל אירוע הקשור בילד: יום הורים בבית ספר, יום הולדת בפנימייה ועוד. היחס החם והמכבד מאפשר לילדים לעבד את הקונפליקט בו הם שרויים נוכח המורכבות בקשרים המשפחתיים.
כמו כן, פיתחנו במשך השנים מומחיות והתייחסות ייחודית לילדי נע"ם (ילדים נעדרי עוגן משפחתי). אנו מפעילים את ה"בית בכפר" בחופשות לאורך כל השנה כמענה לילדים שאינם יוצאים הביתה. כמו כן לילדי נע"ם משפחות מלוות אשר מודרכות על ידינו ומהוות בית מארח לילדים.
מהנעשה בתחום הטיפולי
- רוב ילדי הפנימייה מקבלים טיפול פרטני.
- עבודה קבוצתית – אחת לשבוע מתקיימת בכל קבוצה ישיבת ילדים. כלי עבודה במודל ייחודי ליצירת שיח בקבוצת השווים.
- קבוצת קליטה לילדים חדשים באמצעות תרפיה בעזרת בעלי חיים.
- קבוצה טיפולית לתלמידי י"ב "קבוצת פרידה"
- פינת חי טיפולית ומקצועית בה מתקיימות פעילויות רבות: פסיכותרפיה אישית וקבוצתית, קבוצת נאמני פינת חי בהנחיית המנהלת המקצועית של פינת החי, פעילות קבוצתית בשעות הערב "פעילות לילה טוב, משכיבים את החיות לישון" גידול אישי, ילדים יוצרים קשר ומטפלים בחיה משלהם ועוד.