הגישה החינוכית תרבותית
תחום החינוך והתרבות
בהובלה ובאחריותה של רכזת החינוך והתרבות, בעלת תואר שני בבריאות נפש קהילתית מטעם אוניברסיטת חיפה.
אנו מייחסים חשיבות רבה לתחומים אלו ולהשפעתם על מהלך חיי החניך בהווה ובעתיד ולכן אנו משקיעים משאבים רבים וזאת על מנת להציע מגוון רחב של אפשרויות אשר מתאימות לכל חניך המתחנך בפנימייה.
הרציונל בחיבור תחומי החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי הוא לאפשר ראייה כוללת של החניך (חוזקות, תחומי עניין ,כישורים, קשיים וכד') במגוון תחומי חייו ולבנות תכנית פרטנית ומקדמת בהתאם ליכולותיו ולכישוריו.
אנו מאמינים כי בדרך זו אנו מעלים את הסיכוי של כל חניך לחוות חווית הצלחה, להעלות את דימויו העצמי, להגביר את תחושת השייכות החברתית, ולהעניק לו את כל הכלים להם הוא זקוק ליציאה לחיים עצמאיים.
בתחום החינוך אנו מציעים מגוון רחב של כלים להצלחה ולקידום הישגי התלמידים. התלמידים לומדים ב 20 בתי ספר ברחבי הקהילה.
מרכז למידה פעיל- המורכב מצוות של ארבעה מורים ומתנדבים. המרכז נותן מענה לכל הצרכים הלימודיים של החניך:
- עזרה בשיעורי הבית, שיעורי תגבור במקצועות השונים, פעילויות העשרה במגוון תחומים , ספריה פעילה ועוד.
- הוראה משקמת- תכנית אשר מטרותיה לשנות את מצבם של החניכים מתת משיגים למשיגים ואפילו מצטיינים. לסגור פערים לימודיים, להקנות מיומנויות יסוד בקריאה-כתיבה וחשבון, לפתח כלים להתמודדות עם דרישות בית הספר, ליצור שינוי בעמדות הילד כלפי עצמו וחיזוק ביטחונו העצמי. תכנית זו מבוצעת על ידי מורה מוסמכת אשר מגיעה לפנימייה באופן מובנה שלוש פעמים בשבוע ומלמדת באופן פרטני.
- תכנית אישית לכל תלמיד- אשר מתבצעת בישיבות חינוך המתקיימות באופן מובנה אחת לשלושה שבועות עם צוותי הביתנים (רכז, עו"ס, אם בית, מורה מלווה ממרכז הלמידה ורכזת החינוך). מטרתן לבצע סיעור מוחין מקצועי על כל אחד מהחניכים, לעקוב אחר מצבו הלימודי וההתנהגותי, להציב מטרות ויעדים ולקדם אותו בהתאם ליכולותיו.
בתחום התרבות:
אנו רואים חשיבות רבה במילוי תרבות הפנאי של החניכים ולכן אנו מציעים מגוון רחב של פעילויות בשעות אחה"צ:
- מערך חוגים פעיל- מיועד לכל חניכי הפנימייה- מערך רחב ודינאמי, מאתגר ויצירתי. המטרה שכל חניך יימצא בחוג אחד לפחות. החוגים הינם: רכיבה על סוסים, היפ הופ, קרב מגע, ציור, קולנוע, תיאטרון, כדורגל, חשמל, נגינה על פסנתר, טניס, חבורת זמר, אפייה ובישול, ספורט ותזונה .
- חוגים פרטניים – מיועדים לילדים אשר זוהו כבעלי כשרון מיוחד במטרה לפתח את כשרונם, לקדמם ולשלבם בתוכניות המותאמות להם.
- חוגים אשר מוצעים במסגרות החינוך השונות- אנו מעודדים את שילוב החניכים בחוגים אלו ומשתפים פעולה עם כל הנדרש לשם כך.
- פעילות לכלל הפנימייה- מתייחסת למסורת של אירועים, המסמלים עבור הילד את היותו חלק מקהילה. בפעילות זו מתכנסים כל חבריה לציון חגים, טקסים, מסיבות וחגיגות משותפות. הפעילות משרה אווירה של קהילה בעלת מכנים משותפים, מבטאת ערכי תרבות ומאפשרת נראות לנעשה בפנימייה ובקבוצות הקטנות.
אנו מציעים פעילות מושקעת מגוונת ומהנה בכל סופ"ש שהחניכים נשארים בפנימייה.
- פעילות קבוצה- מתקיימת אחת לשבוע בכל קבוצה על ידי הש"ש. פעילות חינוכית, הפגתית ומהנה אשר מטרתה העיקרית גיבוש הקבוצה.
פרויקטים מיוחדים:
- פרויקט ערכים וקהילה- פרויקט ייחודי מסוגו בארץ, במסגרתו נערכים מפגשים בין חניכי הביתן הבוגר לאסירים המרצים עונש מאסר. מטרת הפרויקט העיקרית היא לחשוף את בני הנוער לסיפוריהם האישיים של האסירים ולתנאי המאסר ובתוך כך לחדד בפניהם מושגים וערכים כגון: לקיחת אחריות על מעשה, סוף מעשה במחשבה תחילה וכו'.
- פרויקט סיום בוגרים - מטרת התוכנית הינה ליצור מערך של השתלבות הדרגתית בחיים עצמאיים ע"י נתינת כלים חשובים לחיים, יצירת הזדמנויות לתרגול ולבסוף יציאה לחיים יחד עם ליווי מותאם. כל זאת בכדי לאפשר השתלבות מוצלחת ובריאה בחברה, הגשמה עצמית ויציאה ממעגל העוני.
התוכנית בנויה משלושה חלקים:
1. נתינת כלים והכנה לבוגרי כיתות יא'- יב' המתחנכים בפנימייה.
2. כניסה לחיים עצמאיים יחד עם ליווי כחלק מקהילת בוגרי הפנימייה.
3. תמיכה בלימודים אקדמאיים.
- פרויקט בר מצווה – "כובשים פסגות"- פרויקט חברתי- חינוכי, המיועד לתלמידי כיתות ז' הנמצאים בפנימייה. במסגרת הפרויקט עוברים החניכים פעילויות שונות וזאת במטרה לחברם לזהותם האישית הייחודית בשלב המעבר בין הילדות לבגרות. מטרות נוספות הינן ליצור ולגבש קבוצת שייכות, המבוססת על עבודה משותפת וקבלת אחריות, להתנסות בתרומה לעולם הסובב את החניכים, הן בתוך הפנימייה והן מחוץ לה, להכיר את המסורת היהודית בהקשר בר מצווה. פרויקט כובשים פסגות שם דגש על חוויית ההצלחה של הקבוצה בכלל ושל כל אחד מהחניכים בפרט וזאת על ידי פעילויות וטיולים בפסגות שונות בארץ.
- פרויקט "העצמה נשית"- פרויקט אשר מתקיים בין קבוצת הבנות הבוגרות בכדורסל לבין חניכות הביתן המתבגר . מטרת המפגשים הינה להעצים את הבנות, להכווין אותן ולהעניק להן כלים בסיסיים להתמודדות עם סיטואציות יום יומיות. זאת על ידי מתן דוגמאות מחיי השחקניות, שיחות ופעילויות משותפות.
- פרויקט "קבלה ונתינה"- תכנית אשר מטרתה ליצור קשר ארוך טווח בין קהילת מבוא חמה ובין ילדי הביתן הצעיר שיוביל בעתיד למשפחות מלוות.
התכנית- ארבעה מפגשים חווייתיים לאורך השנה, פעילויות משותפות הכוללות לילדי הביתן הצעיר ומשפחות הקהילה במבוא חמה. דרך המפגשים ילדי הפנימייה יוכלו להכיר את הקיבוץ ואת המשפחות ועל ידי תהליך הדרגתי ליצור קשר מתמשך.
- פרויקט כלכלה נבונה- מטרתו להעלות את המודעות לחשיבות החינוך להתנהלות כלכלית נבונה . אנו מאמינים כי הקניית ידע וכלים בנושא, כבר בגילאי העשרה כאשר בני הנוער עוד נמצאים במסגרות השונות, הוא מהלך קריטי לעתידם. תכנית המרכזיות החינוכיות של עמותת "ילדים בסיכוי" יחד עם עמותת "פעמונים" יצרו הכשרה המביאה את עולם הידע החשוב הזה אל הפנימייה.